ارگونومی در لوازم اداری؟

ارگونومی چیست؟
ارگونومی ظرفیتها و توانمندیهای انسان را بررسی میکند سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فراوردهها، محیطهای کار و تجهیزات به کار میبندد. معمولاً از اصطلاحات ارگونومی و عوامل انسانی (Human Factors) بهطور مترادف بهره گرفته میشود. هر دو اصطلاح رابطهٔ دوسویهٔ کار و نیازمندیهای شغلی را بازگو و تشریح میکند و هر دو درصدد کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار هستند. آشکارترین اثر مثبت طراحی درست و مناسب مشاغل، تجهیزات و محیط کار، بالارفتن سطح ایمنی، بهداشت، تطبیق کار با کارگر بر اساس ابعاد بدنی فرد و در نهایت رضایت شغلی و بهبود بهرهوری است.
موارد مهم در ارگونومی صندلی اداری
– ارتفاع صندلی: ارتفاع صندلی اداری باید به راحتی قابل تنظیم باشد. اهرم تنظیم بادی آسان ترین راه برای انجام این کار است. ارتفاع مناسب یک صندلی اداری برای بیشتر مردم، چیزی حدود 40.50 تا 53.34 سانتی متر بالاتر از کف اتاق است. کاربر صندلی را به نسبت قد خود باید طوری تنظیم کند که بتواند پاها را به راحتی جمع یا دراز کند.
– تکیه گاه صندلی: تکیه گاه یک صندلی ارگونومیک باید 30 تا 48 سانتی متر پهنا داشته باشد. اگر تکیه گاه و نشیمن گاه از هم جدا باشند باید زاویه ی تکیه گاه و ارتفاع آن قابل تنظیم باشد. تکیه گاه باید قابلیت پوشش منحنی طبیعی ستون فقرات را داشته باشد و باز در این قسمت هم باید توجه زیادی به وضعیت پوشش منحنی ستون فقرات بشود. اگر صندلی شما تکیه گاه و نشیمنگاه یک تکه داشته باشد، باید زاویه ی آن در جلو یا عقب آمدن قابل تنظیم باشد. صندلی ارگونومیک باید یک سیستم قفل ایمن داشته باشد که از بیش از حد به عقب رفتن تکیه گاه جلوگیری کند و کاربر بتواند آن را در یک زاویه مناسب نگه دارد.

مزیتهای ارگونومی
روشن است که ارگونومی در صورتی برای ما منفعت دارد که درست و مناسب باشد. بنابراین وقتی از مزیتهای ارگونومی صحبت میکنیم، منظورمان ارگونومی خوب است. ارگونومی باعث کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری، کیفیت، مشارکت کارکنان و فرهنگ ایمنی در کار میشود، همچنین در میزان دقت، سلامتی و زندگی شما مؤثر است.
یکی از مهمترین مزیتهای ارگونومی بهبود و افزایش کیفیت ارتباطات است. اگر بدون نیاز به آموزش، بدانید چطور باید کاری را انجام بدهید میتوانید با تکیه بر حس درونیتان، کارها را سریعتر انجام بدهید. فراموش نکنید که مطالعهی راهنما برای هیچ کس خوشایند نیست!

هدف ارگونومی افزایش بهرهوری است. برای افزایش بهرهوری باید وظایف و رویهي انجام کارها به طور شهودی قابل فهم و در نتیجه انجام آنها آسان باشد. ارتباطات شفاف بین کاربر و آنچه کاربر از آن استفاده میکند، دقت را افزایش میدهد و این به معنای انجام کارآمدتر وظایف است.
در اینجا منظور از ارتباطات، صحبت کردن یا هرگونه کاربرد کلمات نیست؛ منظور آگاهی از چگونگی استفاده از یک محصول، سازه یا ابزار با توجه به ماهیت فیزیکی و شکل و فرم آن است. مثلا وقتی میخواهید با چکش کار کنید، آن را از کدام سرش در دست میگیرید؟ اگر بدون نیاز به خواندن راهنما یا توضیحات دیگران بتوانید به درستی از ابزارها استفاده کنید، یعنی ابزارها ارتباط ارگونومیک درستی دارند.
یک ارگونومی بد هم میتواند راهنمایی برای ایجاد یک ارگونومی خوب باشد. در بیشتر مواقع حس درونیتان به شما میگوید یک جای کار میلنگد زیرا چیدمان و طراحی موجود با آنچه که انتظار دارید و به نظرتان درست است، همخوانی ندارد. هر چه محصول پیچیدهتر باشد، برای اطمینان از خلق ارتباطات درست به کار بیشتری نیاز است. اگر برای تغییر تنظیمات دستگاه پخشتان به زحمت افتادید، بدانید که با ارگونومی بدی طرف هستید.